2014. november 28., péntek

A Sarasota – Neurológia - Toronto tengely







A második hónapot a Neurológián töltöttem. A rendszer ugyanaz, mint a korábbiaknál: két hét stroke, két hét general neurology. A sarasotai konferencia a gyakorlat második hetére esett, így a stroke teammel csak egy hetet töltöttem. (OMG Sarasota!!) Ezalatt újratanultam az agyi érrendszert és ellátási területeket, ami után könnyen lokalizálni tudtam a léziókat már a képalkotó előtt. A neurológiában a stroke azon állapotok egyike, amit minden orvosnak fel kell tudnia ismerni, tényleg. A lokalizációt pedig itt lehet a legjobban megtanulni, és ezt otthon is nagyon komolyan veszik, úgyhogy készültem otthon is. Az általános neurológián természetesen többféle beteggel lehet találkozni, csak néhányat felsorolnék: epilepszia, ALS, vasculitisek, sclerosis multiplex. Életemben először láttam szekunder generalizált státuszban levő beteget, és a terápiáját is egy életre megtanultam.
Minden reggel nyolcra érkeztünk medikusok, amikor is kiosztották a betegeket. A vizit (rounding) általában ebéd után szokott indulni, az ebédnek pedig itt is megadják a módját és idejét. Mivel ebéd előtt mi sokszor már végeztünk az egy-két betegünkkel, így hosszabb üresjáratok gyakran előfordultak. Ezekre az időkre érdemes csatlakozni egy szimpatikus rezidenshez, akinek általában még bőven van dolga ilyenkor is. Ezt akkor is érdemes, ha mondjuk a beteg annyira dysarthrias, hogy nem értesz egy szót sem az anamnézisfelvételkor.
Ismételt alapigazságként mondanám, hogy az ember annyit kap ettől a gyakorlattól, amennyit belerak. Ha nincs kedved alaposan megvizsgálni a beteget, senki nem jár utánad, a referáláskor az attending sem szúr le, hogy ezt meg azt miért nem csináltad meg, így viszont tanulni sem lehet sokat. Élni kell a lehetőséggel, és minél több beteghez bemenni, azokhoz is akár, akikről reggel elmondták, hogy érdekesek, de nem te kaptad őket. Ez néha nehéz és erőt kell vennie az embernek magán, de ha nem csinálod, akkor könnyen el tud menni úgy egy nap, hogy azt érzed, semmit nem csináltál. Szóval proaktivitás, előre!
A sarasotai hetünk fantasztikus volt, most is épp arra a 30 fokra vágyom, miközben esik a hó és nem lehet közlekedni Buffaloban. :) Szakmai szempontból nézve sok rendkívül érdekes előadás hangzott el, a baráti hangulat pedig megkönnyítette az aktív részvételt is. Az idén először különálló diákszekcióban előadni is pozitív élményként maradt meg, nagyon jó volt hallani a szervezők és a ’seniorok’ elragadtatását a fiatal előadóktól. Mi, buffaloi diákok segítettünk a helyszíni regisztrációban. Őszintén, egy mondatban? Sarasota miatt már megéri az őszi turnusban jönni! :)
Az utolsó hétvégén meglátogattam F. Péter bácsit Torontoban, aki mindig nagyon szívesen fogadja az aktuális buffaloi diákokat, és nem csak szállást ad, de a legújabb gasztronómiai remekeit is elkészíti. Az egyik este a Toronto Symphony Youth Orchestra játszott Tschaikovskyt és Faurét, amire szerencsére Péter bácsit is el tudtam vinni egy igen kedvezményes jeggyel. (ezt a linket ajánlom figyelmetekbe: https://www.tso.ca/en-ca/TSOUNDCHECK/default.aspx) Másnap, ugyanezen a honlapon intézve, a Toronto Symphony Orchestra koncertjére is el tudtam menni, ami szintén zseniális volt. Toronto tele van galériákkal meg múzeumokkal, amik nekem már nagyon hiányoztak, úgyhogy számomra Toronto leginkább ezek végiglátogatásából és az esti koncertekből állt (cultural recharge).
Miközben ezt írom, Buffalo-t épp ismét ellepi a hó... :)

2014. 11. 27.

Fenyves Bánk

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése