2014. november 14., péntek

2014 Fall - First month in the Endocrinology



Sziasztok!

Fenyves Bánk vagyok Budapestről. Igyekszem nem ismételni a korábbi bejegyzések szerzőit, és az élménybeszámolón kívül néhány fontos tudnivalót is megosztani veletek.
Először a gyakorlatról: az első hónapot az endokrinológián töltöttem a Diabetes and Endocrinology Centerben, a 115 Flint Road-on. Ez csak azért lényeges, mert ez a clinic még csak közel sincs a kórházakhoz, ezért aki ezt választja, annak tömegközlekednie kell. Én vettem egy 30 napos bérletet, de igazából nem érte meg, mert csak hétfő-kedd-csütörtökön kell kiutazni, szerdán benn a kórházban van rendelésük (ami a szokásos gyaloglás, mint mindenki másnak), a péntek pedig procedures day, ami leginkább pajzsmirigy-biopsziákat jelent, ezt max egyszer érdemes megnézni, egyébként nem kell bemenni aznap. A fentiek miatt ezt a gyakot télre nem javaslom a buszok kiszámíthatatlan közlekedése miatt. Az utazás kb. 40-50 perc.
A gyakorlatot viszont nagyon javaslom a belgyógyászat részeként! Ha meg akarod egyszer végre rendesen tanulni, hogyan is kell kezelni egy cukorbeteget, akkor itt a lehetőség. Ha csak ezt az egyet tanultam volna itt, már akkor is megérte volna. De nem csak ezt tanultam. A diabetes után kb. sorrendben a hypo- és hyperthyreosis, Graves, prolactinoma, transgender, hypophysis adenoma fordul elő gyakrabban. Mindenféle beteget láttam, és motivált voltam az otthoni tanulásra. És hogy mit csináltam? Az ellátás lényege, hogy a szakorvos (attending) sosem az első, aki a beteget látja, ez mindig a medikus/rezidens/fellow feladata. Így miután bemegy a beteg egy szobába, elolvasom a dokumentációját és hogy miért van itt, majd bemegyek, beszélek vele és megvizsgálom. Ezt mindenki máshogy csinálja, érdemes több orvoshoz is csatlakozni az elején és ellesni a praktikákat. Pár nap múlva pedig már egyedül is megy, 2 hét után pedig jobb rutinod lesz, mint az újonnan érkező hallgatóknak. A betegek többsége egyébként follow-up, azaz kontrollra jött. Miután végeztem, referálok egy éppen szabad attendingnek, esetleg javaslatot teszek, majd együtt visszamegyünk a beteghez és innentől övé a szó, én figyelek. Adminisztrálni is lehet/kell, de ebbe is könnyen bele lehet jönni. Lényeg, ami a lényeg: hosszú évek után először éreztem azt, hogy a betegellátásban szükség van a munkámra. Nagyon sok beteget láttunk el egy nap, és igenis nagy segítséget nyújtottunk medikusok, köztük én is. Ami különbség van tudtommal az összes többi lehetőség és az endokrin között, hogy ez kizárólag járóbeteg-szakrendelés, itt nincsenek kórházi ágyak, így napi 6-7 beteget is láthatsz egymagad. Itt kevés az üresjárat, aminek én nagyon örültem. A munkaidő fél 9-től 4-ig /fél 6-ig (szerdán csak délig) tart, a betegszámtól függően. Legtöbbször egyébként hazahozott valamelyik medikus/rezidens, már csak ezért is érdemes jóban lenni velük.

Én egyébként már az első hetekben is nagyon sok új ismerőst szereztem, akikkel a hétvégéken hamburgerezni mentünk, házibuliztunk, pubokba jártunk. Szóval egy hónap alatt is be lehet integrálódni annyira, hogy otthon érezd magad. És ez jó:)
A kulturálódásra ajánlom a Kleinhans Music Hallt, a Frank Lloyd Wright által tervezett házakat, az Albright-Knox Galeryt, és persze az Elmwood street összes pubját a könnyűzenére vágyóknak. A következő két hónap alatt pedig még garantáltan bővítem a listát. Természetben is jártunk: a Letchworth Park egy gyönyörű, három vízeséssel megtört kanyon, „a kelet Grand Canyon-ja”, ahova másfél óra autózással lehet eljutni. Talán a legszebb időben kaptuk el, az októberi színváltós játéka során.




A következő bejegyzésig minden jót!

UI: Azoknak, akik majd jönnek, készítünk egy új Kisokost mindenféle hasznos tudnivalóval, a régi már eléggé frissítésre szorul.

2014. 11. 02.

Fenyves Bánk

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése