2013. január 2., szerda

Blogbejegyzés Buffalo-ból avagy ámuldozások az Újvilágban :)


A repülőn kezdődött. Szó szerint csak úgy ámuldoztam a remek kaján és a szuper kiszolgáláson, amit a kényelmes, saját, kihajtható TV-vel felszerelt székeinkben ülve kaptunk. Első tengerentúli utam, ugye... Van, akinek ez megszokott. Én igen sok helyre eljutottam a SOTE-val ilyen-olyan kapcsolatban állo szervezetek csereprogramjai révén, mindegyik egy külön élmény, rengeteg tapasztalat, de ez már az első órában semmihez sem fogható érzés volt.
Másfél éve kezdtem pályázni a programba, ez is elég egyedi benne, és mutatja a komolyságát. Sok elvégezni, megírni és beszerezni valóm volt. Nem mindig volt egyszerű. Több forduló, rengeteg izgalom. De tudtam, biztos voltam benne, hogy a végén meg fogja érni a fáradozást. És igazam lett.
Rengeteget mesélték nekem, mennyire más Amerika, konkrétan az egészségügyről sokat hallottam, vegyes képem volt róla. Azt, hogy mennyire más a társadalom, az életfelfogás, lehet a filmekből kicsit sejteni, de egészen más személyesen megtapasztalni. A HMAA-s barátaim sokat meséltek, de azok megint az ő tapasztalataik. Az Egyesületbe 3 éve léptem be, néhány ilyen beszélgetés hatására. Azóta részt vettem a nyári konferenciákon, sok érdekes meghívott emberrel találkoztam. Kedvesek és nyitottak voltak, pontosan reprezentálva az itteni magyarokat és az orvosok nagy részét.
A nagy pillanatok ott kezdődtek, amikor a HMAA és majdnem egy évvel később a HAESF bizottsággal kezet fogtam dicsérő szavaik közepette (uramisten megyek Buffaloba)... Amikor a FedEx kihozta a házunkhoz a levelet, hogy sikerült a végső lépés is (tehát most már tényleg megyek Buffaloba)...  Meg amikor a másik futár meghozta a követségi interjú után az útlevelem, benne egy szépséges VISA című oldallal (vagyis legálisan :) megyek Buffaloba)... Mindez megfizethetetlen. (Minden másra ott a HAESF ösztöndíj.)
A repülőút után kijózanító beléptetési procedúra (itt már nem voltam olyan biztos benne, hogy megyek Buffaloba:)) majd Newark repterén egész napos utazás után, plusz az időeltolódás miatti 6 óra, miután az időjárás miatt törölték harmadszor a járatot (na ennyi, mégsem megyek Buffaloba) után még kijózanítóbb volt, hogy a felhőtömeg alá ereszkedve a gép legelejéből, az első osztály (ja, mert a várakozás alatt hogy-hogy nem összehaverkodtunk a pilótával) ablak melletti üléséből lefelé tekintve hatalmas hókupacokat láttam alant. (Március 31-éről beszélünk, otthon azon a héten a 20-asokat verdeste a nappali csúcs.) Megérkeztem Buffaloba...
Az ámuldozás ott folytatódott, hogy nem akárki várt a reptéren, hogy hazavigyen a medikusrezidenciára (nem, soha nem hívjuk így de én is így láttam a honlapon anno, így most nosztalgiából így írom le nektek). Szóval megérkeztem a Lexingtonra, a tipikus amerikai verandás színes házakkal teli utcába, most már tényleg!
Az apartman kellemes meglepetés volt. (A csocsóasztalt ugyan mi lányok nem fogjuk használni az égvilágon semmire de a masszázsfotel még jól jöhet). Nagy nappali-étkező, 2 szép szoba, felszerelt konyha. (A konyhamalac működésének rejtelmeire csak jóval később jöttem rá, ezer köszönet Klárinak A GOMB helyzetének megsúgásáért.)
Nemsokára megtettem az első sétát a belvárosban, az első bevásárlást, stb. Az első vasárnapon megismerkedtem a helyi magyarokkal, akik nagyon rendes, jószívű, lelkes közösség. Már akkor tudtam, óriási dolog, hogy megismerhetem őket, és egyből felajánlottak minden segítséget. És bizony már a harmadik héten rájöttem, hogy törölközők, ruha, és egyáltalán minden helyett bizony mégis inkább még vagy egy tucat konyakmeggyet meg  porcelánt meg könyvet vagy bármi hazait kellett volna hoznom aminek örülnének. Sehogyan se fogom tudni meghálálni nekik a rengeteg segítséget.
Első hétfő a kórházban ért, igazi Grace Klinika életérzés. Vagy Vészhelyzet. Vagy House. Lehet választani ízlés szerint. Ami biztos, más mint otthon. Kezdve ott hogy felelősség-biztosítást kellett kötni. (Az ember amit félt arra biztosítást köt, nem? Jelen esetben amitől fél, arra köti.) A munkatempó, nos, nem akarok senkit megsérteni (nem mintha olvasnák ezt vagy értenék) sokkal nyugodtabb, mint otthon. A felszereltségen lehet vitatkozni, azért rengeteg új eszközt láttam. Módszerek gyökeresen mások. A megközelítés félelmetesen eltérő. Az amerikai szemléletmód önmagában az... Mint ahogy maga a rendszer, a felépítés, hierarchia is. A betegek is. (Végül, a kaja is. Ja és a liftben sehol nincs tükör.) Kihagytam valamit?:)
A számítógépes rendszer pl. nekik nem az ellenségük, hanem nagyon is jó barátjuk. Nehéz elképzelni az otthoniakat ismerve, de nekik ténylegesen időt SPÓROL az, hogy gépekkel dolgoznak. Nem, nem zárók gépelésére gondolok, azt diktálják. Idővel nekem is a barátom lett Power Chart és a többi program. És ha már itt tartunk, senki nem szégyelli neten kiguglizni ha valami nem jut eszébe. A betegjogokról annyira hosszasan lehetne írni, hogy mivel már megírtam a szakdolgozatom, nem mennék bele. Azért hasonlóságok is vannak szép számmal, de azokra mindig kevésbé figyel az ember.
Mindenestre jó dolog az, hogy egyesével osztottak be minket osztályra, igazán jó alkalom a tanulásra, ahogy már az előző turnusoktól is lehetett hallani. Éltem az alkalommal, mind a három helyen, ahol gyakorlaton voltam. (És ezt tudom ajánlani azoknak is, akik eztán jönnek, ne féljenek kérdezni és keményen dolgozzanak. Megjegyezném, hogy aki neurológia, radiológia, szemészet területe iránt különösen érdeklődik, annak külön extra jószívvel ajánlanám.) Az orvosoktól, illetve orvosasszisztensektől (majd meglátja mi is az, aki jön...:))nagyon sokat tanultam, egytől-egyig jó tanárok és jó szakemberek voltak. Maguk a betegek és nem utolsó sorban a nővérek is sokat tanítanak az embernek, ha odafigyel rájuk. Egyébként is, itt a végzős hallgatók teljesen egyedül viszik a betegeiket, felügyelettel, no ez egy feladat amihez fel kellett nőni, minden új helyen beletelt kis időbe. De a harmadikon már sokkal kevesebbe. Nehéz szavakba önteni, milyen készségeket sajátít el és fejleszt így az ember.
Miközben zajlottak a munkás hétköznapok, azért volt idő, és a magyar pártfogóinknak köszönhetően mód elnézni erre-arra, például éttermekbe, japán étteremtől a méltán híres Chicken Wings otthonáig. Hétvégeken pedig a szintén itt tanuló magyar diákok illetve a mindig segítőkész kivándorolt magyarok segítségével fantasztikus helyekre jutottam el. New York, Washington, Toronto, a nagyobbakat kiemelve.  Vagy hogy mást ne említsek, a gyönyörű és minden alkalommal lenyűgöző Niagara vízesés kevesebb, mint egy órányira van.
Itt minden hatalmas, ezt írtam már? A kocsik (ami itt megy, na erre mondják, hogy indokolatlan) a kávé (Kanadában közöltem a kiszolgálóval, hogy mediumot kértem nem minit, erre kivágta a kis méretű poharat összehasonlításképp, és rám nézett mint tipikus lüke amerikaira...), a fagyik, a tévék, a bevásárlóközpontok, a ruhaméretek, egyszerűen minden nagyobb! Van min ámuldozni tehát bőven.
Az emberekről nem is írtam, ja igen, ki gondolná, de például ők is nagyok. Nem véletlen a sztereotípia. Viszont az átlag-amerikai nagyon barátságos, könnyen elegyedik beszélgetésbe, és szívesen segít kérés nélkül is (ami nekem itt igen jól jött tekintve hogy amiben nem olyan nagyok itt, az például a tömegközlekedés). És tévedés, hogy az átlag-amerikai nem tudja, merre van Magyarország, mert de. (Vagy aki nem, az azt hiszi hogy Velence egy ország, innentől kezdve nincs miről beszélni, nem mindenki lehet nagy földrajzban, hiába na.) Az már érdekesebb, hogy a saját szervezetükről és a gyógyszerekről milyen ismereteik, hiedelmeik vannak. Ennyi pacienst gyógyszert és diagnosztikus vizsgálatot visszautasítani életemben nem láttam. (Oké, semmi gond, ez teljesen Önre van bízva,mondja az orvos ilyenkor és elindul ledokumentálni az ügyet, kész, megoldva.)
A gondolkodásuk fontos kérdésekről, mondhatjuk, a világnézetük teljesen eltérő, és igen érdekes, más megvilágításba helyez egy sor problémát. Sokat beszélgettem velük és az itteni magyarokkal erről. Voltak nagy a-ha! pillanataim is egy-egy beszélgetés során, illetve amikor egyszerűen csak este elgondolkodtam azokról, amik aznap történtek. Van amit érdemes (lenne) eltanulni tőlük, társadalmi szinten is. De ez már nagyon messzire vezet, ez nem egy világmegváltó iromány, csak egy egyszerű blogbejegyzés. :)

A korház és a város maga, a közeli és nem olyan közeli helyek amiket meglátogattunk, benne persze az emberek és a történések, minden de minden hatalmas élmény. Ami pedig mindenkinek egyéni, így nem untatok senkit a részletekkel. De az amerikai szemléletmódból hazavisz az ember magával valamit, ez már biztos, és így van jól. Nagyon örülök neki, nem is hittem volna, hogy mennyi alapvető kérdésen elgondolkodtat az, amit itt látok. Ez a gyakorlat megadja azt, amit egy cseregyakorlattól várok, és még többet. Leírhatatlanul többet. Mert mélyen elgondolkodtat, és megváltoztat. Követel is, de ezt szintén tudtam, amikor jelentkeztem. Mindenkinek azt ajánlom, fogjon bele, és nem fogja megbánni, ahogy még senki az elmúlt 10 évben!:)


 
2011. 06 .21.
Barkóczi Bíborka Zsuzsanna

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése