2018. július 28., szombat

Gyakorlat a Roswellben, az utolsó hónapunk

Az utolsó hónapomat a Roswellben töltöttem “GI medicine”, vagyis gastro-onko ambuláns rendeléseken. Elképesztően sokat tanultam itt, egyrészt szakmai szempontból a különböző daganatok diagnosztikai folyamatáról, legújabb kezelési lehetőségeiről, a kezelés mellékhatásairól és azok megelőzéséről. Másrészt (és ez számomra talán még fontosabb!) az ilyen nehéz helyzetekben való “megfelelő” orvosi kommunikációról. Dr. F., akivel a legtöbb időt töltöttem ezalatt a hónap alatt, számomra példaértékűen beszél a betegekkel és a hozzátartozóikkal. Egyenes, nem ébreszt hiú reményeket, de akármilyen stádiumban is van a beteg, mindig tud valami pozitívumot mondani számára, amibe kapaszkodhat. Hihetetlen volt megtapasztalni, hogy bár egy Onkológiai Központról a legtöbb embernek a szomorúság, reményvesztettség és kiszolgáltatottság jut eszébe, a Roswellben ezek nagyon kevéssé, mondhatni egyáltalán nem érzékelhetők. Ebben a hónapban többször volt, hogy könnybe lábadt a szemem a rendelőben, de legtöbbször nem a sajnálat, hanem a meghatottság miatt, hogy az orvos szavai milyen hihetetlen nagy hatással vannak a beteg hangulatára és életkedvére. A másik oldalról pedig nagyon jó volt látni a betegek pozitív hozzáállását, tájékozottságát és tenni akarását. Nagyon szerettem bejárni és végtelenül hálás vagyok, hogy Dr. F-fel tölthettem ezt a 4 hetet a gyakorlatomból, biztos, hogy sokszor eszembe jut majd későbbi munkám során és igyekezni fogok, hogy én is hasonlóan jó és empatikus orvos legyek.




A gyakorlat mellett májusban is belefért egy kis utazás és pár közös kikapcsolódás. A hónap elején Petrával Bostonban jártunk, voltunk Kygo koncerten, Harvard tour-on, az MIT múzeumban, de kétségtelenül a legnagyobb élmény a bálnanézős hajótúra volt! Következő hétvégén Petra unokatesója, Gyuszi elvitt minket Letchworthbe, egy Buffalohoz közeli nemzeti parkba, ahol gyönyörű vízeséseket láttunk. A sok városnézős utazás után jó volt egy kicsit a természetben lenni. :) Ezen kívül Andrissal kikupáltuk magunkat a baseball szabályaiból és végre eljutottunk egy Buffalo Bisons meccsre. Hát, nem a baseball a legizgalmasabb sport a világon. :D Az utolsó hétvégénken Jucussal lefutottunk a Canal side-ra, ahol épp elcsíptük a naplementét és egy kis zenés-táncos mulatságba csöppentünk, és végül ez volt az egyik legjobb Buffaloban töltött esténk :) Az utolsó hét szörnyen lassan akart eltelni, egyrészt már nagyon durván honvágyam volt és izgultam, hogy mindjárt jön Anyu, másrészt pedig baromi szomorú voltam, hogy nemsokára vége ennek a minden várakozásomat felülmúló időszaknak. És bár tudom, hogy Magyarországon még sokat fogunk találkozni egymással, sajnáltam azt is, hogy kis csapatunk most kicsit szétválik, mert imádtam ezt a 3 hónapot Jucussal, Petrával és Andrissal, és rendkívül hálás vagyok, hogy pont mi négyen kerültünk egy turnusba! Június 1-jén este megérkezett Anyu, még pár napot Buffaloban töltöttünk, majd kocsit béreltünk és az Erie-tó mentén Chicago felé vettük az irányt :)








Nagyon köszönöm a HMAA-nak és a Campus Mundinak, hogy lehetővé tették ezt a gyakorlatot, kétségtelenül életem legmeghatározóbb 3 hónapját töltöttem Buffaloban. Sok tapasztalatot szereztem és rengeteg “ezt most elviszem útravalónak” érzés ért a kint töltött hónapok alatt, amiket igyekeztem elraktározni, hogy majd később orvosként otthon is hasznukat vegyem. Abban még biztosabb vagyok, hogy hosszútávon otthon, Magyarországon szeretnék dolgozni, viszont nagyon örülök, hogy a saját bőrömön is megtapasztaltam, hogy mennyire elképesztően fontos a külföldi tapasztalatszerzés! Tényleg mindenkinek csak ajánlani tudom, hogy tanulmányai során töltsön pár hónapot külföldön (akár Buffaloban, akár máshol), hiszen a számos elérhető ösztöndíjjal a költségek is jóval alacsonyabbak, mint amire az ember előzetesen számít.


Herczeg Vivien


2018. június 10.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése