2013. szeptember 17., kedd

My experiences on the second month....



Kedves leendo szerencsesek!

Neurologian toltott gyakorlatom utan nekivagtam a 8 hetes belgyogyaszat gyakorlatomnak, melybol  az elso 4 hetet a BGMC (Buffalo General Medical Center) kulonbozo emeletein toltottem, a kovetkezo 4 hetem helyszineul pedig a Roswell Park Cancer Institute fog szolgalni.
Na de lassuk! mi is tortent a BGMC-ben:
Az elso heten egy fekvobeteg osztalyon voltam, nem mondanam kulon belgyogyaszati osztalynak, fogalmazzunk ugy, hogy az eddigi emeletekhez kepest tobb belgyogyaszati beteget lattam itt. A betegek osszetetele legalabb annyira valtozatos volt, mint otthon, gyakorlatilag mindenfele beteget lathattam (COPD-s, pancreatitises, appendicitises, IBD-s, vesekoves es epekoves, szivelegtelen......es meg sorolhatnam).
Az orvos, aki melle beosztottak, talan nem lesz meglepo indiai szarmazasu volt, am meglepo modon gyonyoruen beszelt angolul, szinte ittam minden szavat.... Egy igazi jolelku, lelkiismeretes tanito szellemu orvos, akitol olyan dolgokat tanultam, melyekrol az elmult 6 evemben otthon egyetlen orvostol sem hallottam.
Reggel 8 - fel 9re kellett jarnom, es altalaban delutan 5 orakor engedett el. Itt a belgyogyaszaton minden nap delben lehetosegem volt egy-egy erdekes eloadas meghallgatasara, ami azert is volt jo, mert vegre tudtam amerikai hallgatokkal is talalkozni, es nem csak arrol szolt a nap, hogy csak az orvosomat latom. Az eloadasok utan folytattam a betegeim felvetelet. Egy nap 4-5 beteget kellett felvegyek, majd referalnom, a vegen pedig az osszes beteg eseteben megbeszeltuk a differencial diagnozisokat es a kezelesi terveket. Nem telt el ugy nap, hogy ne kaptam volna valami hazifeladatot, amit masnap szinten prezentalnom kellett a mentoromnak.
Tudni kell, hogy a fekvobeteg osztalyokon dolgozo szakorvosok hetente valtjak egymast, a valtas pedig mindig szerdara esik, igy sajnos egy het elteltevel egy uj orvoshoz kerultem. Szerencsemre egy legalabb olyan jo orvoshoz kerultem, mint amilyen az elozo volt, am vele mar nem a fekvobetegosztalyon dolgoztam, hanem tobbnyire inkabb az Emergency Room-ban, ugyanis o egy Admission Doctor volt, gyakorlatilag az o feladata volt, hogy az akutan beerkezo belgyogyaszati betegeket azonnal ellassa es eldontse, hogy mi legyen a beteg tovabbi sorsa, melyik osztalyra keruljon, milyen tovabbi orvosokkal konzultaljon a beteg erdekeben. Mellette hasonlo modon lehetoseget kaptam beteg felvetelre, referalasra, igy legalabb olyan izgalmasan teltek a napjaim, mint az elso heten. A kovetkezo ket hetben az elobb emlitett orvosokkal voltam felvaltva. 
Idokozben megtanultam kezelni az itteni egeszsegugyi szamitogepes rendszert, valamint az MR, CT es rontgen nezegeto software-t. Ugyanakkor itt korvonalazodott bennem eloszor, hogy minden orvos, miutan felveszi a beteget, feldiktalja a korhazi telefonos rendszerbe az osszes eszrevetelet, a fizikalis vizsgalatot, a kezelesi tervet. Erre kiepult egy kulon osztaly a korhazban, ahol ezeket rogzitik, es beviszik a rendszerbe... hat nem fantasztikus, mennyivel gyorsabb, bar arra kivancsi vagyok, hogy a kulonbozo akcentusokat hogy ertik meg a vonal masik vegen, mert hogy gyakorlatilag ezekbol a feldiktalasokbol szinte semmit nem ertettem, olyan gyorsan es halkan tortentek.

Ami az altalanos tapasztalataimat illeti, a kovetkezok:
Magyarorszaghoz kepest tized annyi dohanyos van itt, mondhatni csak az alacsonyabb tarsadalmi reteg dohanyzik, ugy nez ki jol sikerult a dohanyzas ellenes kampanyuk, nagy hangsulyt fektetnek a szivebetegsegek prevenciojara, talan ennek is koszonheto, hogy a beteg populacio atlag eletkora 70 ev folott van. Mig otthon elvetve talalkozik az ember 90 eves es folotti idos emberrel, itt szinte minden masodik betegem, hasonlo eletkornak orvendhet.

Szabadido: az egyik hetvegen Eva neni volt olyan kedves hozzank es elvitt az Ontario to kozeleben egy erodhoz, mely fontos strategiai pont volt a tavak kozotti vizikereskedelem szempontjabol. 


Az elmult hetek alkalmaval uj amerikai baratokat is szereztunk egy international student meeting-nek koszonhetoen, akiket aztan lehetosegunk volt vendegul is latni egy nagyon jol sikerult ebed es delutani program kereteben.

A napokban tehat elkezdem az utolso egy honapom a Roswell klinikan, es vele egyutt a DaVinci robot szimulator programot is.....

folytatas ismet egy honap mulva......   
  
2013. 09. 17.

F. Örs

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése