2013. szeptember 10., kedd

Summer in Buffalo




Kedves leendő és volt buffaloi cserediákok!


Bejegyzésemmel szeretnék megosztani néhány élményt/tapasztalatot, ami remélem hasznosnak bizonyul számotokra a készülődésben illetve régi diákoknak kellemes élményeket idéz majd fel. A 2013 július-szeptemberi turnus egyik tagjaként július elején érkeztem Buffaloba egy hosszú és nem teljesen zökkenőmentes út után, de tele várakozással. :)
Az első gyakorlatom neurológia volt júliusban a Buffalo General Hospitalben. 2 hetet töltöttünk el Mátéval, egyik évfolyamtársammal az általános neurológián és 2 hetet a stroke teammel. Összességében egy igencsak hasznos gyakorlat volt, mindenképpen jó választás. Az első kb. 1 héten sajnos a nyelvi nehézségek miatt nem volt könnyű, hiszen rengeteg külföldi származású rezidens (indiai, afgán, üzbég, stb.) van itt, ez az én észrevételeim szerint különösen igaz a neurológiára, így hozzá kellett szoknunk az akcentusukhoz. Azonban mindig kellemes, oldott volt a légkör, sokat viccelődtek egymás között a dokik és a diákok, nagyon jól éreztük magunkat. A neurológia rotációt általában egyszerre kezdjük az itteni UB-s orvostanhallgatókkal, így 1 hónapig ugyanazokkal a diákokkal járunk együtt gyakorlatra és előadásokra is. A munkaidő 8-tól 5-6-ig tart általában. A napirendet előttem Örs már részletesen leírta, így inkább írok kicsit a személyes benyomásaimról. Az orvosok hozzáállása mind a munkához mind a betegekhez nagyon szimpatikus volt számomra, nagyon örülök, hogy része lehettem a teamnek. Találkoztam több nagytudású és jó humorú orvossal, akik sokat magyaráztak nekünk és nagyon kellemes volt velük "dolgozni". A stroke teamben "szerencsére" mi több akut stroke-os beteg ellátásában is részt vettünk, ami nem csupán a vizsgára, de az életben is hasznukra fog válni.
A második gyakorlatom a nőgyógyászat volt augusztusban a Roswell Park Cancer Institute-ban, ami az idei júliusi felmérések szerint a 1st Nationality Ranked Cancer Institute címet kapta meg az USA-ban, ha jól tudom immáron többedszerre. Egy rendkívül kellemes és modern hely, napközben a main lobbyban mindig van élőzene, amitől még kellemesebb lesz a hangulat a betegek számára. Itt egyedül voltam hallgató, és itt is mindig egy rezidens mellé voltam beosztva napközben, ha a clinic-en voltam, illetve műtőben is sokszor voltam, ahol Dr. Lele (ő a clinical director az intézetben és ő koordinálja a csereprogramokat is) mindig engedte, hogy asszisztáljak, amikor nyitott műtét volt. Ott láttam többször is robot asszisztált hysterectomyát, ami nagy élmény volt számomra, hiszen otthon ilyet még nem láttam. Minden nap reggel 7-re mentem és általában 5-6-ig tartott a nap. Minden héten többször volt intézeti megbeszélés/journal club, ahol a legfrissebb cikkeket beszéltük meg/tumor board, ez lényegében egy konzultáció, ahol az intézet összes dokija és a patológusok is részt vesznek, és érdekes eseteket beszélnek meg illetve hoznak döntést a terápiát illetőleg/rezidensek előadása egy-egy nőgyógyászati témáról. Ezeken a szösszeneteken mindig sokat tanultam.
Jelenleg a sebészet gyakorlatomat végzem, szintén a Roswellben, a mellkas sebészeten. Itt ketten vagyunk egy itteni, UB-s hallgatóval. A napjaink fél 6-kor kezdődnek és 6-7 előtt ritkán végzünk, de Máté tapasztalataiból kiindulva a 10 óra sem ritka. Nagyon jól érzem magam itt, bevonnak a munkába, mindig van mit csinálni, a csapat tagjaként kezelnek, sokat magyaráznak/oktatnak, ugyanúgy kapunk mi is cikkeket a journal clubra, a pénteki nagy viziteken nekünk is kell referálnunk egy-egy beteget, általában azt, akinek a műtétjén be voltunk mosakodva, eddig sok igen érdekes műtétet láttam (eddig még mellkas sebészeten nem voltam korábban, csak hasi illetve ált. sebészeti osztályon) majdnem minden napra jut egy műtét, ahol asszisztálhatunk, és komolyabb feladatokat is ránk bíznak, nem csak a kampótartást, azonban ha valamit rosszul csinálok, ugyanúgy szólnak érte, mint a helyi hallgatónak, és mondják, hogy min javítsak, és el is várják, hogy gyakoroljam következő alkalomra. Az osztály légköre nagyon kellemes, ahogy hallottam az intézetigazgató, Dr. Demmy külön hangsúlyt fektet a kollégák közötti összhang fenntartására. A rezidensek és a fellow-k is mindig kedvesek velem, készségesen segítenek, ha kérdésem van. Azt hiszem eddig ezt a gyakorlatomat élvezem a legjobban (ezt nem a többi gyakorlat hátrányára mondom :) ).
A lakás, ahol lakunk egy kellemes környéken van, szerencsére biztonságos is a környék. Közel van hozzánk a Delaware park (biciklivel kb.10 percre), ahova rendszeresen eljárok futni, vagy kiülni kicsit olvasgatni. A lakás felszerelt, úgy gondolom ami 3 hónapra kellhet az embernek az megvan. Egyedül a biciklik hiányoztak nagyon, de mostanra már sikerült beszerezni még párat, így van 4 db, jut mindenkinek.
A programokat illetőleg ez a nyári időszak szerencsés, hiszen szép az idő és több fesztivál is megrendezésre kerül, pl. a Taste of Buffalo, ami egy food festival, és volt 1-2 érdekes ízesítésű chicken wing (bár természetesen a magyar ételeknek nyomába sem érnek :) ) és a Shakespeare in the park-ot is ilyenkor rendezik, ahol Shakespeare műveket játszanak a Delaware parkban egy szabadtéri színpadon, teljesen ingyenes belépéssel, csak kemping széket vagy pokrócot kell vinni magunkkal. Éva néni is nagyon segítőkész, gondoskodó, több programot is szervezett nekünk, azokon túl, amit Örs említett a hétvégén elvitt minket a Niagara Forthoz, ami egy régi erőd az 1700-as évekből.
Örülök, hogy megpályáztam ezt az ösztöndíjat, rengeteg tapasztalatot gyűjtöttem idáig mind szakmailag, mind egyéb téren, és biztos vagyok benne, hogy ez nagy hasznomra fog válni a későbbi pályafutásom során.
Kellemes készülődést kívánok a következő turnusok hallgatóinak!

2013. szeptember 10.


T. Orsolya

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése