2014. december 23., kedd

’This is hitech shit’



- mondta Dr. D., amikor először voltam a mellkas sebészeti műtőben. Igen, az elmúlt négy hétben sebészet gyakorlatot teljesítettem a RPCI Thoracic surgery osztályán. A nap reggel 6-kor kezdődik – igen, 6.00 AM – amikor is a szorgos kisdiák kiírja a laborokat és a vitális paramétereket az EMR rendszerből, majd 7 körül indul a vizit a fellow-val, miután minden szakorvossal is egyeztetni kell, hogy akkor jól gondoljuk-e, hogy ezt a mellkas csövet kihúznánk, azt a nénit meg hazaengednénk. Ha ez mind megvan irány a műtő. Általában reggel 8-tól indultak a műtétek, és gyakran este 8-ig is eltartottak. A legtöbb műtétet thorcoscopiásan/laparoscopiásan/medastinoscopiásan végzik, a nyitott műtét ritkaságszámba megy. Ez is magyarázza, hogy miért olyan hosszúak, hiszen portokból operálva rezekálni a tüdőt vagy kibogozni egy hiatus herniát nagyon trükkös feladat tud lenni. A hosszú órák ellenére általában jó hangulatban teltek a napok. Az orvosok várták a kérdéseket, kíváncsiak voltak rá, hogy eddig mit láttam, nálunk hogyan működik. Elvárták, hogy tudd, hogy vannak azok a betegek, akiknek az operációjánál asszisztáltál. Nagyon sok gyakorlati dolgot is engedtek csinálni, így a kamerázáson kívül csinálhattam bőrmetszést és portbehelyezést, használhattam a staplert és zárhattam is. Azonban az egyik legnagyobb pozitívum nem ez, hanem a műtősnők voltak. Igen, a műtősnők. Az otthoniaktól eltérően itt emberszámba vettek, ha nem tudtad, hogy kell kesztyűt húzni megmutatták, ha nem jól tartottad az eszközt segítettek, ha eltévedtél, akkor megmutatták a műtőt, ha az asztalukra tettél vissza valamit megköszönték, hogy segítettél. Ez olyan élmény volt, amiben még nem volt részem otthon.

Természetesen a munka mellett jutott idő a szórakozásra is. A M. család meghívott minket hálaadáskor vacsorára, ahol egy nagyon kellemes estét tölthettünk el. Ezután másnap indultunk Cleveland-be, hogy részt vegyünk a hagyományos magyar találkozón. Ez olyan szempontból volt érdekes, hogy láthattuk, hogyan őrzik a magyarságukat azok a magyarok, akik ’56-ban vagy akár azelőtt jöttek ki, és hogyan adják mindezt tovább a gyerekeiknek. Jó volt hallani, hogy az itt született és nevelkedett fiatalok is meglepően jól beszélnek magyarul, és igyekeznek megtartani nemcsak a nyelvet, de a szokásokat is. Erre volt nagyszerű példa a szombat esti bál, ahol hagyományos palotás és első bálozók tánca is volt.
 

Sajnos ezt az utolsó rotációt beárnyékolta a hazautazás. Igyekeztünk minden alkalmat megragadni, hogy az itt megismert barátokkal legyünk, hogy bepótoljunk mindent, amit Buffalo-ból eddig kihagytunk. Így egy buffaloi barátokkal átvirrasztott éjszaka után például megnéztük a napfelkeltét a tetőtől. Szerintem nem kell magyaráznom, hogy mennyire gyönyörű volt látni a tízemeletes tetejéről, ahogy a nap Buffalo fölé emelkedik. Miután az új csapat megérkezett közös vacsit tartottunk az Anchor bárban, ami állítólag a Buffalo chicken wings őslelőhelye. Mivel azonban ezt a csemegét már kipróbáltam (egyszer, akkor is először és utoljára...) a Buffalo burgert választottam, amiben állítólag a nevezett állat húsából készült húspogácsa leledzik. Kisebb fenntartásaim ellenére nagyon fincsi volt :). Persze az igazi kihívást a napokban elfogyasztott Five Guys hambi jelentett, ami akkora volt, mint a fejünk, de vettük az akadályt.


Pompás kis utam végén még eljutottam New Orleans-ba, ahova egy kedves Sarasota-ban megismert barátunk invitált meg. Az egyik legmozgalmasabb hétvégém volt, amit a finom ételek, a hangulatos bárok és a jazz jegyében töltöttünk el. Még egy kaland van hátra, Boston, ahol egy régi barátomnál töltök el pár napot, utána pedig irány a végtelen út Budapestre. Kicsit szomorú vagyok, hogy itt kell hagynom ezt a helyet, főleg, hogy látom a következő turnus első hetét. Örültem, hogy részese lehettem ennek a nagy kalandnak, nem bántam meg, hogy belevágtam. És persze, so long and thanks for all the fish ;)


2014. 12. 22.

Kozma Emese Dorottya

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése