2014. január 28., kedd

Buffalo Wings - Három hónap a hófúvás városában





Még egy évvel ezelőtt kaptam azt a tanácsot a Budapestre látogató buffaloi orvostanhallgatóktól, hogy télen semmiképp se jöjjek Buffaloba… A körülmények és rendületlen optimizmusom miatt azonban ezt a tanácsot nem fogadtam meg. A következő hetek tükrében kiderül, mennyire volt ez jó döntés.
Az alcímhez hűen a frissen esett hóban landolt a gépem a Niagara International Airporton. A kronologikus leírás helyett inkább néhány főbb téma köré csoportosítanám az eltelt másfél hónap történéseit. Fontosnak tartom megjegyezni, hogy végig nagyon jól éreztem itt magam! A következőkben észlelhető néha kritikus megközelítés csak arra hivatott, hogy felhívjam a figyelmet azokra a dolgokra, amiket jobban is lehetett volna intézni. Ez talán segíthet a következő „generációk” ösztöndíjasainak!
Kezdjük a beiratkozás körüli praktikus dolgokkal!

Egészségbiztosítás.
Az egészségbiztosítási feltételek sajnos nem igazán rugalmasak. A biztosítást az Egyesült Államokba érkezés dátuma szerint kötik. A biztosítási hónapok 15-én kezdődnek. Így mivel én december 12-én érkeztem, a 15-ig eltelt 3 napra is egy egész hónapot kellett fizetnem. Ezért ha megoldható, úgy gondolom érdemes 15-én vagy utána pár nappal megérkezni, a fenti kellemetlenség elkerülése végett.

Kanadai határátlépés.
Az csak egy hét után derült ki számomra, hogy Kanadába ugyan elutazhatunk, de vissza csak akkor térhetünk onnan, ha aláírták a DS-2019-es papírunkat a buffaloi egyetemen. Erre érdemes figyelni már akár a hétvégék tervezése miatt is.

Időjárás.
A tél a város gyenge pontja. Azt hiszem az egyik legjobb döntés volt, amikor betettem a túrabakancsokat a bőröndömbe. Erre szükség lesz a télen ide látogatóknak. Az egyik első beszerzésem pedig egy símaszk volt, aminek szintén nagy hasznát vettem majdnem minden nap. A táj, a város és a ház közvetlen környezete egyébként gyönyörű ilyenkor.
Előfordult, hogy nem vállaltuk reggel a 30 perces sétát a Roswell Parkig -18 °C-ban, 40-50 km/órás hófúvásban, de ez tényleg ritkán történt meg. A hat hét során hozzászoktunk a fél-fél órás sétákhoz, és talán már hiányozni is fog, mivel a Children’s Hospital csak 5 percnyire található a szállástól. Egyéb évszakokban a biciklik persze megkönnyítik a közlekedést.

Rend a lelke…
Úgy gondolom erről is muszáj néhány szót szólnom. A lakás átvételekor enyhén szólva is rendezetlen volt a helyzet. Ezzel nem is igazán az előttünk itt lakókat szeretném méltatni. Kiderült ugyanis, – összesen 12 nagy szemeteszsáknyi kacatot és használhatatlan dolgot illetve szemetet dobtunk ki – hogy az előző évek lakói is bőven hagytak itt mindenfélét. És kiderült, hogy a porszívó is effektívebb, ha van benne porzsák. Már ha egyáltalán használjuk… Igaz, mindenki csak 3 hónapot tölt itt, és a közös ló háta olyan amilyen… De mégis élni kell itt egy ideig, és talán nem mindegy hogy por- és szemétkupacokat kerülgetve vagy azok nélkül.  Megpróbáljuk megtörni ezt a hagyományt és egy rendezettebb tisztább lakást hátra hagyni. Majd meglátjátok, hogy sikerült-e… :)

Sebészet gyakorlat
A két itt töltött gyakorlatom közül a sebészet volt az első. Az elődök tanácsára a Roswell Park Cancer Institute urológiai osztályára mentem. Úgy gondolom megérte, és ez jó tanácsnak bizonyult. Az első héten több időt töltöttem az ambulancián, megismerkedtem az osztály orvosaival. Ezt követően azonban már szinte kizárólag a műtőben voltam. A vese, prosztata és hólyag műtétek mellett cisztoszkópiás beavatkozásokat lehetett itt látni. Ki kell emelni a híres DaVinci robotot, amit tényleg nagy élmény volt 3D-ben nézni. A mi tevékenységünk jobbára kimerült a sebzárásban és az alkalmankénti kampózásban. Ebből viszont majdnem minden nap volt részünk. Az urológiai osztályra látogatóknak mindenképpen ajánlom, hogy csatlakozzanak Dr. S. csapatához. Ő egy nagyon szórakoztató jelenség és kivételes személyiség. Úgy gondolom szakmailag is sokat lehet tőle tanulni. Egyetlen hátránya, hogy hozzá előszeretettel jönnek amerikai orvostanhallgatók is, így néha osztozkodni kell a bemosakodási lehetőségen. A munkaidőt illetően rugalmasak, de többször felajánlottak egyéb lehetőségeket is, mint például a műtéti szakmák heti egyszeri multidiszciplináris megbeszélése, ami nagyon érdekesnek bizonyult.
Szóval az urológia egy jó választás. A hatodik hét végére azonban megfogalmazódott bennem az, hogy több területet is kipróbálhattam volna. Az érdeklődőket, mint mindenhol, itt is szívesen látják, ezért a vége felé néhány fej-nyak sebészeti beavatkozást is megnéztem. A sebészetet hallgatóknak ezért javaslom, hogy ha van rá módjuk, más osztályt is látogassanak meg, mondjuk 3-3 hetes bontásban, hiszen elég széles a Roswell Park palettája a műtéti szakmákat illetően.

To be continued…

2014. 01. 28.

B. Ede

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése