2018. szeptember 3., hétfő

A gyerekgyógyászat és az utazások hónapja

Az első hónap “fáradalmait”, mozgalmas hétköznapjait Ákos szüleinél, a kanadai Londonban pihentük ki. Az utazásokkal egészen az első hónap utolsó hétvégééig várnunk kellett. Az egyetem Immigration Officer-jétől csak 2-3 hét után kaptuk meg az aláírt DS-2019 nyomtatványainkat, ami nélkül nem tanácsos utazni. A szombati napot a Lake Huron partján töltöttük napozással, fürdőzéssel, kis túrázással. Az esti sütögetésen pedig megünnepeltük Ákos születésnapját. A vasárnapi esős idő majdnem meghiúsította a londoni városnézést, de azért sétáltunk egy kicsit a belvárosban, belecsöppentünk a londoni Pride fesztivál forgatagába.

A második hónapomat a gyerekneurológián töltöttem. A reggel 7-kor kezdődő hétfői orientáció után már mentünk is át az Oishei Children’s Hospitalba, ahol ismerős arcokkal találkoztam. A felnőtt neurológián megismert rezidensek közül kettő is pont velem együtt kezdte a gyerekneurológia rotációját. Az első hónap mozgalmas hétköznapjaihoz képest, itt sokkal nyugodtabbak a reggelek, kevesebb a beteg, de a napi rutin hasonló. 8- fél 9-es érkezés után, megnéztük a korábbi betegeinket, vagy kaptunk új eseteket, de átlagosan napi 1-2 új beteget kapott a csapat.
Az egyik célom a hónap alatt az volt, hogy legyőzzem a félelmemet a csecsemők vizsgálatától. Már a második napomon „bedobtak a mély vízbe”, és egyedül elküldtek megvizsgálni egy 2,5 kg-os, IUGR újszülöttet. Szerencsém volt, és a kislány jól kezelte a kezdeti félénk mozdulataimat, és sírás nélkül tűrte a neurológiai vizsgálatot. Az első pozitív élmény után már bátrabban mentem egyedül csecsemőt vizsgálni.
Minden csütörtökön, egy kis konferencián prezentáltuk az azon a héten felmerülő érdekes eseteket. A többi orvostanhallgatóval felosztottuk egymás között, majd egy kb. 10 perces előadás keretében bemutattuk a differenciáldiagnosztikai lehetőségeket.

Miután zöld utat kaptunk az utazásra, ki is használtuk a jó időt, a lehetőségeket, és ebben a hónapban majdnem minden hétvégén utaztunk. A második hétvégén is Canada felé vettük az irányt. F.Péter bácsi jóvoltából Torontóban töltöttünk pár napot. Péter bácsi péntek este finom töltött káposztával várt minket. Vacsora előtt körbevezetett minket gyönyörű régiségekkel, különleges festményekkel, szobrokkal teli otthonán. Ámulattal hallgattuk történeteit a világháború alatti egyetemi életről, pályája emlékezetes eseteiről, a magyar szívkatéterezés kezdeteiről. Szombaton Ákos idegenvezetésével bejártuk Torontót, a Péter bácsi házától nem messze levő Casa Lomától lesétáltunk egészen a kikötőig, Chinatown zsúfolt utcáin át a Kensington marketig. A vacsoránkat a CN-tower tetején csodálatos panorámás forgó étteremben fogyasztottuk el. Vasárnap átkompoztunk a Toronto Islandre, hogy kis napozás, pihenés után gyönyörködhessünk Toronto ikonikus látképében.

A következő szombatot és vasárnapot a fiúk nélkül Nikivel egyedül töltöttük. Szombaton M. István és Kati jóvoltából újra ellátogattunk a Niagara Fallshoz. Átélhettük, mekkora ereje is van a lezúduló víznek a Cave of the Windsnél. Magyar dalokat hallgatva sütögettünk a Devil’s Hole-nál. Este a M. László rendezte magyar mozi alkalmával a Dentben megismerkedhettünk a HMAA Buffaloban élő tagjaival.

Mint már említettem, nem vesztegettük az időt, így augusztus harmadik hétvégéjén is utaztunk. Bálint korábbi témavezetőjénél, Csabinál és feleségénél, Eszternél vendégeskedtünk Washingtonban. A nagy meleg és magas páratartalom ellenére rengeteget sétáltam, hogy minél több mindent lássak a városból. A Capitoleumban külön megkértük a vezetőnket, hogy mutassa meg nekünk Kossuth Lajos szobrát, a Kongresszusi könyvtárban megcsodáltuk Thomas Jefferson könyvtárának egyes darabjait. Ellátogattam a Georgetown Egyetemre, sétálgattam Georgetown kis boltokkal, kávézókkal teli utcáin. Természetesen nem hagytam ki a National Mallt, a Lincoln Memorialt, az arlingtoni temetőt, ahol többek között a Kennedyek sírhelye is van.

Skoda Réka

Buffalo, 2018. augusztus 25.