2018. november 12., hétfő

Kiutazás –( New York) – Buffalo – Nőgyógyászat

Az Úr 2018. évében, szeptember 18-án hajnalban útra keltünk a repülőtér fele. Rendkívül sok munka volt már benne, hogy idáig eljutottunk. A reptéren találkoztam Vanesszával, a pécsi orvostanhallgatóval, akivel ezt a 3 hónapot együtt töltjük buffalóban. Kettőnkön kívül még két pécsi orvostanhallgató, Dóri és Bálint az, akivel megosztjuk a kinti apartmant és gyűjtjük az emlékeket. 

Az utat egy szolid másfél órás repülőúttal kezdtük meg Varsóig, ahol 4 óra várakozás után, immáron négyesben szálltunk fel a LOT légitársaság egyik új boeing dreamliner gépére.

A buffalói négyes társaságunk kettészakadt, Vanesszával döntöttünk csak úgy előleg, hogy 2 napig megszállunk New Yorkban, nem repülünk rögtön tovább. Másfél napot töltöttünk el a Nagy almában, a városban, ami sosem alszik, amerika szombat éjjeli ötödik kerületében. Ezután egy 10 órás buszút várt ránk az ideiglenes otthonunkba.
Első buffaloi péntek reggelem el lett húzva, a jet-lag és előző napi aktív élet miatt. A délelőtt beszélgetéssel telt a lakásban, majd az előző turnus résztvevőivel, akiket már jól ismertem a SOTE-ról, elmentünk felfedezni a környéket. Az expedíció rész rám vonatkozott, ők himalájai serpákat megszégyenítő módon vezettek engem és cipelték az első nagybevásárlásom értékeit gallonszámra.  A környék klasszikus amerika, még mindig olyan mint a filmekben. Kerítés nélküli 2 szintes házak, melyek között az autóbeálló végén ott áll a terepjáró/SUV/tank.

Az első igazán nagy program szombat estére jött össze.  Felhívott minket előző nap M.L. (a HMAA = Magyar-Amerikai orvosszövetség - általuk jöttem ki - egyik vezéregyénisége) hogy szeretettel vár minket a buffalói jéghokistadion egyik suite-jébe. A szórakoztatást a Buffalo Sabres és a torontói hokicsapat bemutató mérkőzése szolgáltatja. Megemlítette, hogy különleges bánásmódban lesz ott részünk. Nem hazudott: mi a DENT suitebe kerültünk ( a Dent neurological institutenak az orvosigazgatója a M.L. Én is ott vagyok az első 4 hetemben nőgyógyászat gyakorlaton). Körülbelül tizenötünkre jutott 3 pincér akik kiszolgáltak minket étel-itallal. Hokimeccset ezelőtt én még csak TV-ben láttam, de egy gyorstalpaló után kifejezetten élvezhető sportesemény volt. Már nagyban benne voltunk a buliban, amikor megérkezett a sokat említett L.. Ennél hatékonyabban embert még nem láttam társadalmi életet élni.
Meccs után beültünk egy helyi zenés-táncos kocsmába, egy frissen szerzett Svéd orvos barátunkkal. Helyi DJ zenéjére táncolva barátkoztunk helyi fiatalokkal, majd hazaindultunk. A félórás gyalogúton még betértünk egy meglepetés, az utcára terjedő, élőkoncertes kocsmai fellépés utolsó 2 számára. Lefekvés közben arra gondoltam, hogy ha az első napokban ennyi élményben volt részünk, mik várhatnak még ránk...
Vasárnap reggel értünk jött K. néni, akivel elmentünk a vasárnapi misére. A magyar cserkészcsapat megnyitója volt éppen, ami nekem visszahozta a régi cserkészéveim frenetikus emlékeit.

Ezek után elkezdődtek a gyakorlatos hétköznapok. Engedjétek meg, hogy pontokban beszámoljak egy átlagos napomról:

6:15 – Szól az ébresztő. Esélytelen, hogy kinyomjam, mielőtt Vanessza felkelne a néhány méterrel mellettem lévő ágyon. Reggel gyorsan elolvasom a híreket és az üzeneteket. Otthon ilyenkor már dél van, így ezekből nincs hiány.

6:30 – Reggeli idő. A walmart és BJ’s-es bevásárlásoknak hála, családi kiszerelésben van itthon cheerio, blueberry waffle, tej és narancslé. Kell ennél több egy reggelihez? Dóri és Bálint első rotációja a neurológián van, így ők ilyenkor már indulnak is a félórás sétányira lévő Buffalo General Hospitalba.

7:15 – P.N., egy itt kutató neuroradiológus érkezik értem autójával az apartmanházhoz. Ő is a Dent Instituteba dolgozik, mint kutató. A reggeli krúzolás kb. 40 perc. Általában podcastokat hallgatunk közben (filmekről, zenéről, amerikai- világpolitikáról) és közben megbeszéljük az álláspontjainkat. Sok jó tanácsot kaptam tőle a volán mögül, a radiológiai rezidencia és életformával kapcsolatban is.

8:00 – Megérkezem az ’office’-ba. Több elharapott „good mooonin, how ya doin’” jól irányzott köszönést követően megérkezem Dr. M. irodájába.

[Tudnivalók az első rotációmról, mely 4 hetet ölel magába: Nőgyógyászattal kezdem, amit itt OB/GYN-nek hívnak (obstetrics and gynaecology). Az orvos aki mellé kerültem Dr. M.I.. Szülei az 50-es években disszidáltak Magyarországról. Kalandos úton jutottak el Buffalóba; Ausztrália és Kanadát követően. Itt nőtt fel a bátyjával, Dr. M.L. neurológussal, aki a HMAA egyik vezető tagja, mint I.. Orvosi egyetemre a SOTÉra járt és ez meghatározta az életét. Az ő magánpraxisába kerültem tehát gyakorlatra, azonban heti többször átugrunk a közeli gyermekkórházba illetve nőgyógyászati klinikára, az ott fekvő betegeihez.]
8:15 – 12:00 – Érkeznek a betegek, kiket a nővérek előkészítenek a vizsgálatra. Az első napoktól kezdve be vagyok vonva a betegvizsgálatba, Dr. M. gondoskodik róla, hogy ne unatkozzak. Leírásra méltó, hogy a betegekkel való kapcsolata különleges. Humorával, közvetlenségével és szakértelmével meggyőzi a beteget, hogy biztos kezekben van. Azonban ha arra van szükség, képes magabiztosan fellépni a betegek egészsége érdekében. (Sajnos sok a dohányzó kismama, akiket nehéz a jó útra terelni).
12:00 – 13:00 Ebédidő. Percnyi pontossággal tartják az ebédidő kezdetét, sőt, a végét is.
13:00 – 17:00 Folytatódik a betegvizsgálatok sora, azonban többször mentünk már szülést levezetni/kritikus állapotú beteget vizsgálni a közelben lévő kórházba. Ezek közül a legmeghatározóbb élményem egy fiatal fekete párocska első gyermekének születése. Ekkor is beöltözve részt vehettem a gyermek világra hozásában.

17:00 – Minden nap volt valaki olyan kedves, hogy hazavigyen autóval. Ha Nándi nem ért rá, akkor a nővérek segítettek ki. Tudni kell, hogy itt a tömegközlekedés nem egy bevált utazási forma; mindenki autóval jár.
18:00 - Elővacsora és hazatelefonálással kezdem a délutáni otthonlétet. Ekkor még éppen elérem az ébren lévő otthoni szeretteimet.

19:00 - A maraton vészesen közeledik, így vagy futva felfedezem a várost vagy a gymben élvezem a helyi tévéadók minőségi adásait gyúrás közben.
21:00 – Vacsora, majd nőgyógyászat tanulás / TDK munka / blog írás / lakótársakkal élménybeszámoló a napról / stb…
23:00 – Fejemet a párnámra hajtva emlékeztetem magam, hogy milyen szerencsés vagyok, majd elrakom magam másnapra, hogy újra bevegyük a rendelőt Dr. M.-el és a humorával.

Röviden és tömören talán sikerült átadnom az itt töltött első napok hangulatát.

Bérczi Ákos, 2018.10.24.










Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése