2018. március 28., szerda

Az utolsó hónap Amerikában

Egy gyakorlat maradt már csak hátra a kint eltöltendők közül. Nekem ez a neurológia volt, amit két osztályon kellett eltölteni félidős bontásban. Először a Buffalo General kórház általános neurológiáján kezdtem. Itt is teljesen más rendszer uralkodik az itthon megszokottakhoz képest. A tanulók egy szakorvos munkacsoportjába kerültek, ahol több rezidens is dolgozott. A napi rutin úgy zajlott, hogy reggel megérkezve az orvosi szobában gyülekeztünk, ezután a vezető rezidens kiosztotta a betegeket. Mindenki kapott egy új és egy már látott, követett beteget. Ezután volt körülbelül másfél óránk megvizsgálni pácienseinket, majd visszatértünk a bázisra, ahol vártuk az attending megérkezését. A szakorvosnak sorban referáltuk a betegeket, közösen átbeszéltük őket, megnéztük radiológiai felvételeiket, majd az asztali után kórtermi vizit következett és együtt jártuk végig a pácienseket. A látogatandó szobák a kórház egész területén voltak, hiszen a konzultációk is hozzánk tartoztak. Többnyire lifttel közlekedtünk, de volt olyan energikus doktor, aki meglépcsőztette a társaságot. Szóval az elvárt csinos öltözék részeként a magassarkút kevésbé ajánlom a hölgyeknek. Csütörtökönként „nagy vizit” volt, ami szintén eltérően valósult meg a magyarországi tapasztalatokhoz képest. Igazából egy előadást tartott egy meghívott előadó az új épületben, amin a hallgatóktól elkezdve a rezidenseken át a szakorvosokig mindenki részt vett. Ezt követően a diákoknak a Main Streeten álló épületbe kellett menni, ahol ismét egy előadás következett. Ezután pedig visszatértünk az osztályos tevékenységekhez. Péntekenként szintén oktatás volt délelőtt, utána pedig a napi rutinnak megfelelően fél 5-ig a klinikákon tartózkodtunk. A második két hetet a stroke részlegen töltöttem a hallgatók egy új csoportjával. A menetrend itt is megegyezett a fentebb ismertetekkel. Annyi eltérés adódott, hogy ha a beosztott attending volt az acut stroke esetekért felelős, akkor vele tartottunk a sürgősségi részlegre, amint hívást kapott. Izgalmas volt ez az időszak és nagyon sokat tanulhattam a megismert szakorvosoktól.

A szakmai fejlődés mellett a kikapcsolódás is nagy szerepet kapott az utolsó hónapban. Volt egy hosszú hétvége, amire egy nagy kirándulást terveztünk Orsival és ehhez csatlakozott Szabi is, a barátom. Las Vegas volt az első célpont, ehhez természetesen repülőre pattantunk, ami nem volt zökkenőmentes, de a sok várakozás és dallasi tankolás után egyben és fáradtan megérkeztünk. Azonban a pihenést hanyagoltuk, hiszen megannyi látnivaló várt ránk. Első nap gyorsan kocsit béreltünk és indultunk is az egyik legnevezetesebb amerikai látványossághoz: a Grand Canyonhoz. Az út így is 5 óra volt körülbelül, szóval nem maradt túl sok időnk a kanyonban, de azt hiszem így volt a legjobb, hiszen láthattunk még éppen nappali fényben, aztán naplementében és végül ott ért minket az éjszaka. Ilyen csillagos eget még soha nem láttam, teljesen körbeért a horizontig, hiszen távol voltunk mindenféle nagyobb fényforrástól, várostól. Másnap a Death Valley egy részét barangoltuk be, ami Amerika legszárazabb,legforróbb és legmélyebb része. A különleges klíma csodálatos képződményeket hozott létre: hegyek és sivatag. Az egyik legemlékezetesebb élmény volt számomra. Azonban érdemes meleg ruházatot is kéznél tartani, mivel estére nagyon lehűl a levegő, illetve ha valaki Buffaloba tér vissza, akkor ott nagy eséllyel hó fogadja még, ráadásul a Grand Canyon a tengerszint felett kb. 2000 méteren fekszik, ezért ott is előnyös lehet a réteges öltözködés. Utolsó célpontunkhoz a Mojave-sivatag szélén vezetett az út, ami ismét egy hatalmas élményautókázás. Los Angelesben csak rövid időt töltöttünk, azt is leginkább az óceánparton. A város azonban így is megfogott: mediterrán hangulat némi előkelőséggel, pazar környezetben.
Ezek a gyönyörű helyek és a kietlen tájon való autókázás is nagyon a szívembe lopta magát, bármikor szívesen visszalátogatnék. Szerencsére innen volt közvetlen járat Buffaloba, ami éjszaka közlekedett, így a lehető legjobban ki tudtuk használni ezt a csodálatos pár napot.
Egy másik hétvégén pedig Washingtonba látogattam Stephaniékkal és Orsival. Kipróbáltuk a city híres muffinjait, ellátogattunk rengeteg múzeumába és kávézójába – természetesen :) Előre vettünk jegyet egy Hop On – Hop Off buszon városnézésre, ahol egy kivételesen idegenvezetőt kaptunk mind a nappali turnusra, mind az éjszakaira. Utóbbi során a Fehér Házhoz és különböző memorial-okhoz látogattunk el. Ezek a helyek éjszaka kivilágítva, kevesebb turistával lenyűgözőek és talán jobban is képes átérezi az ember a jelentőségüket. Mindenkinek így ajánlom.