2015. augusztus 31., hétfő

Understand, Prevent, Cure…

… így szól a mottója az Urológia osztálynak, ahol a gyakorlataim második hónapját töltöttem. Ahogy ez a szlogen is jelzi, erre a három alappillérre helyezik a hangsúlyt a Roswell Park urológiai daganatokra (prosztatarák, hólyagrák, veserák) specializálódott osztályán. A reggeli kezdés itt már sokkal barátságosabb volt, pár korai műtéttől eltekintve reggel 8 órakor kezdődött egy átlagos nap. Lehetőségem volt mind a klinikán, mind pedig a műtőben is segédkezni; tapasztalni a ,,Roswell way” azaz a helyi módszerek és szemlélet sajátos kombinációját. Egészen elképesztő volt látni, hogy milyen részletes és használható adatbázissal rendelkezik a kórház a betegekkel kapcsolatban. Ez egyrészt megkönnyítette a betegellátást másrészt pedig a Roswell Park együttműködve a többi nagy amerikai rákkutató és gyógyító intézettel olyan ajánlásokat tudott így kidolgozni, ami új szintre emeli az itt ellátott betegek esélyeit és életkilátásait.
Már első nap elképesztő volt látni a klinikán, hogy az új betegekkel való beszélgetés és szokásos betegfelvételek után az orvosok elkezdték böngészni a nemzeti rákkutató regiszterüket, hogy az itt felhalmozott gyakorlati tudás alapján eldöntsék, hogy melyek azok a beavatkozások amelyek a legtöbbet segítenének a betegen. Ezután újra visszamentek a beteghez és elmondták, hogy a várható életkilátásoknak, életkornak, egészségi állapotnak, daganatos stádiumnak megfelelően milyen kezelést ajánlanak. Itt az utolsó a szón van a hangsúly: az orvos itt kezelési ,,csomagot” ajánl, amiből a beteg választ aztán miután teljes körűen tájékoztatva lett az állapotáról. Kifejezetten jónak tartottam, hogy a betegek így beleszólhatnak a kezelésükbe. Gyakori érv ez ellen, hogy a beteg nem tudja orvosilag megítélni az állapotát, azonban azt tapasztaltam, hogy a betegek túlnyomó többsége nagyon jól tájékozott (és az orvos által aztán tájékoztatott) volt és egy olyan beteg sem volt, aki véleményem szerint nem azt a kezelést választotta, ami orvosilag is indokolt és a legmegfelelőbb lett volna.
A műtő légköre is nagyon izgalmas, volt lehetőségem DaVinci robotos prosztata és hólyag műtéteket is látni, valamint bemosakodhattam segíteni a nyitott műtéteknél is. Elképesztő volt látni Dr. G. műtéteit, aki benne volt abban a csapatban, amelyik a sebészeti robotot fejlesztette még a kétezres évek elején. Szokták mondani, hogy Hültl Hümér a szike Paganinije volt, tehát akár azt is mondhatjuk, hogy Dr. G. pedig a robotos műtéteké! :)
Időm nagy részét Dr. S. mellett töltöttem, aki egy elképesztő figura, a betegei imádják, ami nem meglepő, hiszen nagyon jól kommunikál, és törődik a betegeivel. Én is nagyon jól kijöttem vele, szinte mentorként foglalkozott velem ebben az egy hónapban, volt szerencsém első asszisztensként több műtéten is részt venni vele. Mikor pedig klinikán voltunk, akkor részt vehettem a betegfelvételben, egyre nehezebb feladatokat adott, aminek köszönhetően sokat fejlődtem és úgy éreztem, hogy én is már-már része vagyok a klinika napi működésének, amit borzasztóan élveztem.
Már korábban is hallottam róla, hogy elérhető az orvostanhallgatók számára egy, a DaVinci robot kezelését tanító kurzus. Egy kis utánajárással sikerült is megtalálni ennek a módját, így elvégeztem a kurzust, így a hónap végére egy oklevéllel és sok tapasztalattal is gazdagodtam! :)
Természetesen ebben a hónapban is igyekeztünk minden lehetőséget megragadni az utazásra, így sikerült eljutnom Bostonba, New Hamsphirebe, az Atlanti-óceán partján lévő Rockportba, Washingtonba, a Letchworth State Parkba, Fillmoreba egy 5 évente rendezett nemzetközi magyar cserkész dzsemborira és misére valamint életem egyik legnagyobb bakancslistás programját is sikerült összehozni, ami egy amerikai foci meccs volt.
Nagyon köszönöm mindenkinek, aki segített ezekre a helyekre eljutni, hatalmas élmény volt minden egyes utazás és hétvége!
 
Harvard Medical School, Boston

New Hampshire a visszapillantóban

Rockport és az Atlanti-óceán legrégebbi kikötője

Kapitóleum

Obeliszk

Fehér Ház

Mirror Lake

Arlington temető, az amerikai hősök nyughelye

Letchworth State Park Falls

Jubileumi nemzetközi magyar cserkész dzsembori

Buffalo Bills amerikai foci meccs


2015. 08. 30.
Schlőgl Simon

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése